Fortsätt till huvudinnehåll

AIK:are som vi minns - Linus Karlsson

I ärlighetens namn så finns det en ganska stor arsenal inlägg som bara ligger och väntar på att publiceras. En megafyllig intervju med Peo Larsson, där både det ena och det andra avslöjas. En rapport från Pär Mikaelssons bröllop ligger i pipen. Likaså en fullständig granskning av våra fem kvalserier.

Tidlösa inlägg som kan släppas när lusten faller på. Den här intervjun är däremot purfärsk (samma dag som SM-guldet bärgades) och en sådan godbit går inte att hålla på särskilt många dagar. För vi vet ju alla vad vi behöver. Det som har saknats i år (vi HAR vunnit guld) är en lekkamrat till Oscar Lindberg. En riktig rightarsniper!

Och finns det en bättre och rimligare sådan än Linus Karlsson? En tidigare toppsäsong i Skellefteå. Tydliga flirtar om att det är hit han ska komma den dagen som han återvänder. Inte fått många chanser i NHL och nu löper kontraktet med Vancouver Canucks ut. Naturligtvis kommer ett erbjudande därifrån att komma upp på bordet och visst existerar de schweiziska pengarna, men kom inte och säg att det är orimligt.

Karlsson behöver ingen ytterligare presentation och även om det är mysigt att småprata med före detta AIK-spelare så var ändå huvudsyftet att försöka få någon sorts svar på hur han resonerar kring nästa säsong. Självklart passade vi på att ställa frågor om tiden i Skellefteå också.


Hur kommer det sig att du hamnade i Skellefteå?

Jag tyckte att de hade en bra plan för mig och de ville skriva ett lite längre kontrakt så att jag kunde utvecklas. De var ju också i toppen av SHL, vilket också lockade. Jag hade hört mycket gott om föreningen. 

Hur togs du emot av laget och föreningen när du flyttade hit?

Jättebra! Jag kände mig som hemma direkt. När man känner sig hemma så spelar man i regel bättre. 

Säsongen 2021/22 var magisk för din del. Hur var känslan?

Det gick ju lite över förväntan egentligen, men jag kände snabbt att vi hittade kemi i min kedja. Vi fick snabbt ett stort självförtroende och växte ännu mer under säsongen. 

Du spelade Johnson och Hugg under hela säsongen. Vad har du att säga om de grabbarna?

Mycket bra killar. Jag har dem att tacka för mycket. Vi hittade egentligen varandra direkt. Sen var en stor framgångsfaktor att vi pratade väldigt mycket med varandra om matcherna. Vad vi kunde göra bättre. Vi var aldrig nöjda, utan ville alltid mer.

Vad minns du från slutspelet?

Personligen var väl slutspelet en liten besvikelse för egen del. Samtidigt tycker jag att jag blev bättre och bättre för varje match. Annars var det roligt med all inramning. Alltihop var lärorikt för egen del.

Var det givet att flytta till Nordamerika efter den säsongen?

Det var det väl egentligen inte. Jag var inte stängd för en utlåning, men samtidigt har jag inte så mycket att säga till om heller.

Hur sammanfattar du dina två år over there?

Det har gått bra under båda säsongerna. Första var väl lite se och lära. Det är väldigt stor skillnad jämfört med Sverige. Det här året tycker jag att jag har tagit stora kliv och känner mig mer bekväm.

Vad händer nästa säsong? Finns det en chans att få se dig i Skellefteå-tröjan igen?

Jättesvårt att svara på just nu när jag har utgående kontrakt och är mitt i slutspelet, så jag har inget att säga om det tyvärr.

Hur har du följt årets SM-slutspel?

Jag kollar på TV så mycket som jag kan. Tidsskillnaden gör det svårt ibland, men jag har full koll på hur det går och försöker se så mycket som det bara går. 


Kommentarer