Fortsätt till huvudinnehåll

AIK:are vi minns - Kirill Kabanov

Efter att ha förlorat 75% av forwardsbesättningen 2014, valde AIK att gå en helt annan väg. Borta var stommen, som spelat och funnits i laget under många säsonger. De flesta hade tagit sig upp via juniorlaget och var svartgula ända in i själen. Sådant går inte att ersätta, men faktum var att det behövdes väldigt många forwards som direkt kunde gå in och producera, och det blev en hel del ganska spektakulära nyförvärv den sommaren.

Schremp, Widing, Zackrisson, Pesonen. Kända namn med långa CV:n och spelare som gjorde oss nyfikna. Men frågan är om något av dessa namn var mer intressant än Kirill Kabanovs? Det har ju inte kryllat av ryssar, vare sig i AIK eller i svensk hockey, och vi visste att det kunde bli något av en kulturkrock. Men till skillnad från andra ryssar vi haft, var Kabanov van vid västvärlden och hade spelat både i Modo och Nordamerika.

Men vad skulle vi förvänta oss från honom? Känslan var att Kabanov var en humörspelare som skulle blanda och ge, beroende på vilken sida han vaknat. Han gjorde 8 poäng på 12 matcher i slutet av senaste säsongen i Modo, och utöver den korta bekantskapen med honom var han egentligen ett ganska oskrivet blad. De förutfattade meningarna vi har om ryssar, sa att vi knappast skulle få hit en hårt jobbande tvåvägsspelare.

Att Kabanov skulle vinna interna plusminusligan med finfina +20, samt göra 29 poäng på 43 matcher, var bättre än väntat och han följde också upp det med ett bra slutspel. Det var nog ändå aldrig aktuellt att han skulle bli kvar (trodde vi). KHL och rubeln lockade, och vi ställer oss också tvekande till om AIK var intresserade av en förlängning. Hans fina säsong gjorde nog att prisbilden hade gått upp och Kirill Kabanov kommer alltid att kännas som en chansning.

Hur var det att komma till Skellefteå?

Det var toppen! Jag njöt av min tid i Skellefteå, med dess fina omgivningar och framförallt människorna. Det är en vacker stad och jag trivdes jättebra.

Skellefteå hade förlorat många ledande spelare. Kände du att du förväntades komma hit och producera poäng?

Jag kände hela tiden att jag hade coachens och sportchefens förtroende. Likaså från hela laget. Det var inga problem att anpassa mitt spel utifrån hur Skellefteå spelade. Laget och tränarna är det bästa jag någonsin spelat med.

Det sas att du hade din pappa som agent och att han dök upp på ishallen ibland. Stämmer det?

Jag hade ingen med mig hit. Bara min fru.

Ni nådde finalen 2015. Vad minns du från din tid i Skellefteå AIK?

Det var ledsamt att förlora finalen, men det är samtidigt en del av hockeyn. Man tänker alltid att man kunde ha gjort saker och ting annorlunda, men nu är det historia. Jag kommer ihåg att vi hade ett jättebra lag och var bara ett litet steg från att nå vårt mål. Jag har bara fina minnen.

Kommer du ihåg din puck out i sjätte finalen mot Växjö?

Det gör jag verkligen. Jag kommer också ihåg att mina skridskor gick sönder och att jag blev tvungen att spela med ett helt nytt par skridskor den matchen. Dessutom spelade jag med bruten fot under hela finalserien och opererades direkt efteråt. Det är inte många som känner till det.

Hade du chansen att stanna i Skellefteå? Du hade ju bland annat lagets bästa plusminus. 

Jag hade ett erbjudande att stanna kvar och jag rankar det som ett av mitt livs största misstag att jag inte tog den chansen. Jag borde ha stannat för att utvecklas ännu mer, eftersom jag redan hade ett stort förtroende och fick mycket istid. Istället valde jag att lyssna på min agent och åkte på New York Rangers träningskamp. Det gjorde jag trots att jag inte var redo, rent fysiskt, efter fotskadan och en nackskada som jag fått under säsongen.

Vem var den bästa spelaren som du spelade med i Skellefteå?

Jag kan inte bara välja en. Vi hade ett fantastiskt lag med många jättebra spelare,

Du verkar ha haft ett bra år i Danmark. Vilka planer har du för nästa säsong?

Det är svårt att förutse vad som ska hända i framtiden, så länge som corona styr vad som sker. Jag har inte fått något kontraktsförslag från min nuvarande klubb. Däremot har jag fått förslag från lag i bättre ligor, men jag kommer inte att hasta fram ett beslut. Jag gör det som är bäst för mig och min familj.

Kommentarer

  1. Trist för alla inblandade att kirill lyssnade på en träskalle till agent!
    Minns oxå vilken jävla liv det blev när rögles kanadensare slog klubban på skridskon , avstängd, åtalad bla bla bla och Facebook storm ( det bor många i Västerås)
    Den där jävla rahimi kom undan med att slå sönder kirills fot. Ing
    Ingen Facebook storm( bor för lite folk här) ingen avstängning, ingenting. Så kan det vara att ha ett AIK hjärta i detta land , där allt styrs av en överbefolkad del av Sverige , off topic) där de har för lite el, som de ( sörlänningarna) inte vill betala
    marknadspris för..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar