Fortsätt till huvudinnehåll

AIK:are vi minns - Chris Kontos


”Not always about money.”

Nej, så är det förstås, men vad annars skulle locka NHL- och OS-spelaren Chris Kontos till division 1 Norra?? Kontos är en av AIK:s mäktigaste värvningar någonsin. Kanske den mäktigaste, med tanke på var i hockeyns hackordning vi befann oss. Året innan slutade vi trea i serien, efter hobbylag som Boden och Kiruna.

I det läget valde Chris Kontos att haka på sin polare Robert Barnes till Skellefteå. Kontos med nio NHL-säsonger, endast 31 år gammal valde alltså att sänka sin karriär med tiotalet steg, bara sådär. Det enda nyförvärvet utifrån, genom tiderna, som går att jämföra med honom är Kari Jalonen. Janne Erixon går utanför detta i och med att han flyttade hem till Skellefteå.

Drygt 25 år senare vet vi att Chris Kontos är en av åtta medlemmar i ”gyllene snittet-klubben”, vilket kräver ett poängsnitt på över 1 poäng/match. Vi vet också att hans intåg inte gjorde någon egentlig skillnad, i och med att vi även under hans säsong slutade trea i Division 1 norra. Men en mytomspunnen herre är han, och det var trevligt att ta sig ett snack.

Hur kommer det sig att du flyttade till Skellefteå AIK? Dina två säsonger innan gjorde du 51 poäng för Tampa och spelade för Team Kanada i OS. 
Jag hade tidigare spelat i Finland och Schweiz och älskade det. Nya upplevelser med nya länder och annan kultur. Jag ville se något nytt. Livet handlar inte bara om pengar.

Hur var det att komma till Skellefteå, en liten stad i norra Sverige?
Det var toppen. Fast jag minns att ju närmare jul vi kom, desto mindre såg man av solen. Stor skillnad jämfört med Los Angeles eller Florida!

Minns du namnet på några av dina lagkamrater från det året?
Ja. Jag har kontakt med flera stycken via Facebook. Patrik Eriksson, Dick Burlin och massören Per Normark. Min son Kristoff spelade i Vimmerby förra säsongen och hans första match var i Patriks hemstad (Mörrum). Patrik såg matchen och de tog en bild och skickade till mig. Det var mycket uppskattat. Patrik var med på kalaset när Kristoff fyllde ett år i Skellefteå. Jag hörde också att vi förlorat Robban Larsson. Fruktansvärt.

Vilken var din relation till coachen, Robert Barnes?
Barnes var en före detta spelare som jag hade tränat med under sommarträningarna. När han slutade gick han över till att bli tränare. Han kontaktade mig när han blev klar för Skellefteå. Förmodligen en stor anledning till att jag valde att flytta just dit.

Minns du en särskild match från den säsongen? Ni var tvungna att vinna med ganska många mål och valde att spela med fyra forwards i varje kedja. Ni förlorade den matchen mot seriens sämsta lag.
Ouch! Men jag minns inte alls matchen. Det var länge sen.

Visste du att Skellefteå AIK till slut tog sig upp i högsta serien och har lyckats vinna två SM-guld?
Absolut! Jag hänger med. Jag var så stolt över laget!!

Vad gör du nuförtiden?
Inte så mycket mer än att knega på dagarna. På somrarna är jag instruktör på ett utvecklingsläger för elitspelare som är 14 år och äldre. Killar som satsar på en karriär inom hockeyn.


Tusen pluspoäng till Kontos för att han följer AIK:s framfart och att han har lite kontakt med gamla lagkamrater. Roligt att vi betytt något för honom. Precis som han är ett kärt minne för oss.




Kommentarer

Skicka en kommentar