Fortsätt till huvudinnehåll

AIK:are vi minns - Niklas Söderström


Sommaren 2000. Niklas Söderström har gjort en sämre andrasäsong i AIK efter succén 98/99. Han har berättat för Norran att han kommer att ge allt under försäsongen OCH att han har ett specialdesignat träningsprogram för att bli mer explosiv. 

En julikväll när solen står lågt promenerar jag utanför Stadsbiblioteket. I fjärran ser jag en silhuett av en jätte som åker inlines. Efter hans två år i AIK, är jag naturligtvis bekant med hur Niklas Söderström åker skridskor. Silhuetten är hans och jag fylls av en inre värme. Söderström tränar hårt! Ska det här bli året vi går upp?

Det blev det inte och Niklas Söderströms explosivitet lyste med sin frånvaro. Istället blev hans tredje och sista säsong i AIK hans sämsta. Dalmasen Söderström är ändå en faktor i AIK:s resa. Han hade garanterat ett finger med när vi värvade Johan Åkerman från Vålerenga. De hade nämligen kamperat ihop där. Tillsammans med Åkerman var han också  av de första i Sverige som knäckte koden när redline offside-regeln försvann. Nu kunde 40 meter långa passningar luckra upp ett helt försvar.

Varför blev det AIK för dig?
Först och främst hörde de av sig och jag blev nyfiken. Sen åkte vi upp och träffade klubben. Intrycket var väldigt bra, både av klubben och staden, så det var inget att tveka på.

Hur gick det att komma in i gänget? Truppen bestod mest av Skelleftebor och de kan ju vara lite reserverade.
Det var inga problem alls. Jag kände mig välkommen från första stund.

I samma veva som du kom hit togs redline offside-regeln bort. Det verkade passa ditt spel?
Jag gillade ju att hitta långa pass, så det passade mig perfekt.

Skridskoåkningen var inte direkt ditt adelsmärke. Hur kompenserade du det?
Jag hade väl en okej spelförståelse som kompenserade skridskoåkningen. Det gällde för mig att ligga rätt i banan.

Hur utvecklades AIK under dina år?
Första året dominerade Jonte Hedström-kedjan. Till andra året kom bland annat Johan Åkerman och Patrik Ekholm. Mitt sista år var laget ännu bättre, så man kan väl säga att vi tog steg åt rätt håll varje år.

Märktes det att föreningen var på väg mot något stort?
Det tycker jag. Allting var väldigt proffsigt och ambitionsnivån var mycket hög. Dessutom var intresset i stan enormt, vilket var jätteroligt.

Har du kontakt med några gamla lagkamrater?
Ja, med flera. Micke Lindgren med familj var här nere och hälsade på förra året. Håkan Strömqvist bor i Halmstad. Daniel Pettersson och hans fru träffade jag på hockey-VM i Bratislava förra våren.

Vem var den bästa spelaren som du spelade med under din tid i AIK?
Jag spelade med väldigt många bra spelare under mina år där. Men Jonte Hedström fick sitt genombrott då, så jag väljer honom.


Idag är Niklas Söderström sportchef i Halmstad Hammers. Laget han flyttade till när han inte fick nytt kontrakt med AIK. Som vi tidigare nämnt har Halmstad en lite speciell relation med Skellefteå AIK och när Söderström bad AIK delta i ett par träningsmatcher i deras hemmaarena Valhall, ställde AIK upp. Här på bloggen minns vi Niklas som den långsammaste spelaren vi sett i AIK-tröjan och en sådan sak ger en viss legendstatus.

Kommentarer