Fortsätt till huvudinnehåll

AIK:are vi minns - Jonathan Pudas


2010 kom en argsint, ung man in i AIK-familjen. Han hette Jonathan Pudas och flytten hit hade gått från Kiruna. B-juniorerna fick in en offensiv, rightarback som var en pålitlig poängproducent. Jag vågar påstå att vilket lag Pudas än spelat med. förutom Skellefteå AIK, så hade det lett till ett SHL-kontrakt ganska snabbt.

Konkurrensen var som bekant knivskarp, inte minst på backsidan, under de här åren, så det blev inte ens en match i a-laget. Pudas själv hade högre ambitioner än att nöta på i juniorlaget, så han lånades ut till både moderklubben Kiruna och Karlskrona i Hockeyallsvenskan.

Totalt blev det fyra säsonger borta från Skellefteå, innan bedömningen gjordes att Jonathan Pudas var redo att ta plats i världens vackraste tröja. Då hade han visat att han håller i SHL och lyckats producera skapligt från sin backplats. I AIK skulle dock utveckling ske i ganska brant takt uppåt/framåt.

Hur var det att komma tillbaka hem till Skellefteå?
Det var sjukt stort. Jag trivdes med både staden och föreningen under mina år på hockeygymnasiet. Hur proffsig föreningen är, där backarna ska vårda pucken och försöka hitta blad. Det och mycket annat har gjort att jag alltid har strävat efter att komma tillbaka till AIK.

I Skellefteå har du haft en enorm utveckling de senaste tre åren.
En av nycklarna har varit att jag utvecklat fysiken under åren här. Sen har jag fått stort förtroende av tränarna och spelat med extremt bra spelare. Jag vill också lyfta fram att Bert har betytt väldigt mycket för min utveckling.

Senaste året har slarvet i egen zon nästan försvunnit. Hur har du jobbat med det?
Jag har nog lärt mig att värdera situationerna bättre, men samtidigt kommer misstag alltid att komma när man spelar en kreativ hockey.

Vem ska ta över din powerplay-roll nu när du försvinner?
Det finns väldigt många skickliga backar i nästa års trupp, men jag håller nog Nisse Burström som en av seriens smartaste/bästa backar så jag tror att han kommer att få en riktigt stor roll.

Berätta om din relation till fansen.
Jag har hela tiden känt ett stort stöd i ryggen av Västra och det har gjort att jag har kunnat ge några extra procent varje match. Jag vill rikta ett stort tack till dem för allt stöd i vått och torrt. de har hjälpt oss att vinna många viktiga matcher.

Hur känns det då att lämna AIK, då du har varit så tydlig med att det är klubben i ditt hjärta?
Det är klart att det är dubbla känslor att lämna. Dels är det spännande att flytta utomlands och testa en ny liga, men det är också vemodigt att lämna AIK då klubben betyder så mycket för mig. Det var ett stort beslut för mig och min familj att ta. Det var många saker som vägde in, men vi kände att det var nu eller aldrig att ta chansen att testa utomlands.

Hur ofta nynnar du på din ramsa?
Jag brukade faktiskt nynna med under matcherna och det händer att grabbarna slår på "Macaroni" i omklädningsrummet ibland.

Vilken lagkamrat kommer du att sakna mest?
Jag kommer att sakna Wingerli mest. han är som en bror för mig. Vi är alltid i luven på varandra på träningarna, men riktigt bra polare utanför. Jag kommer ihåg när jag satte in en ful crosschecking på honom i vintras. Han var förbannad resten av träningen. Jag bad om ursäkt efteråt och sa att det inte var meningen, men han godtog inte det. Det slutar med att vi surar på varandra resten av dagen, tills min flickvän tvingade mig att ringa och be om ursäkt.

Var spelar du nästa år?
Det blir utomlands, men det är upp till den klubben att gå ut med det. Edit: Efter intervjun står det klart att Pudas ska spela för Jokerit i KHL.

Hur troligt är det att du återfinns i AIK när du kommer tillbaka?
När jag vänder hem till Sverige igen, hoppas jag att få återvända till AIK. Men det är svårt att säga något mer om det nu, för AIK har kanske full trupp när det är dags för det.


Jag tror att alla AIK:are som lämnat har lärt sig av när Jonathan Hedström sa att det var givet att flytta hem till AIK. Tydligt är dock att Pudas vill det. Tydligt är också att svenska klubbar inte kan konkurrera med de europeiska sedelbuntarna. Tyvärr. Vi kommer att sakna en högerfattad powerplay-back väldigt mycket nästa år.



Kommentarer

  1. Åh-åh-åh-åh-åh-åh-åh-åh-åh!
    Han hatar Björklöven!

    SvaraRadera
  2. Har just hittat din blogg, vilket underbart initiativ!

    SvaraRadera
  3. Var det NP som kom på macaroni om Pudas?
    Saknar honom redan, men c"est la vie.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar