Fortsätt till huvudinnehåll

AIK:are vi minns - Jesper Olofsson



Vi har hunnit intervjua några spelare nu. Flera snack har ni redan fått läsa och andra ligger på hyllan redo att plockas fram. I kontakten med spelarna märks det två skillnader. Man kan dels läsa in vilka som trivdes här och inte, och dels kan man skönja vilka som trivs med samtal och sociala sammanhang.

Jan-Axel Alavaara var lite trögpratad, då han förmodligen inte minns särskilt mycket positivt för egen del från sin tid i AIK. Mats Lundström och Lee Goren verkade ha en uppsjö av minnen och händelser från tiden i den svartgula tröjan. Naturligtvis är detta speglat av både individuella och lagets framgångar.

2016 kom Jesper Olofsson till AIK, efter en lyckad säsong i Karlskrona med ett poängsnitt på 0,5/match i seriejumbon. Jesper var tidigt en lovande spelare som bland annat fått prova på spel i juniorlandslaget. Till Skellefteå kom han samtidigt som Emil Pettersson och Henrik Hetta. Trion skrev alla tvåårskontrakt och man hoppades att någon eller några av dessa skulle sätta avtryck.

Visst fanns där intentioner, med fin skridskoåkning och ett rappt skott, men det var något som inte stämde. Hockeylivet såg inte så himla kul ut för Olofsson och redan i januari hade familjen Olofsson lagt ut deras hus i Ursviken till försäljning. När sedan Färjestads tränare Johan Pennerborn klappade om Jeppe lite extra efter det att AIK slog ut Färjestad i kvartsfinalspelet 2018, förstod man att ryktet stämde. Vi tog ett snack med Jesper Olofsson för att höra hans tankar kring tiden i Skellefteå.

Hur kommer det sig att det blev Skellefteå?
Skellefteå var ett av Sveriges bästa lag och kände att det skulle vara en bra plats för mig att utvecklas.

Tog grabbarna emot dig väl?
Absolut, men det var en ganska stor omställning på sättet som vi tränade på. Det var hårdare och tuffare.

Är du nöjd med den rollen i laget som du fick?
Ja, helt okej. Men det jag utvecklade mest var att jobba hårt och träna mycket.

Vad var skillnaden på känslan i laget det året som ni gick till final och året före det?
Jag tror att vi fick till kedjorna på ett bättre sätt det året vi gick till final.

Supportrar i Skellefteå efterlyste att du skulle visa mer känslor på isen, exempelvis när du gjorde mål.
Jag blir glad varje gång jag gör mål.

Var det aktuellt att stanna i Skellefteå?
Nej. Jag kände inte att jag fick utnyttja mitt kreativa spel riktigt som jag trodde. Jag hoppades att jag skulle få det i Färjestad.

Vem var den bästa spelaren som du spelade med här i AIK?
Jocke Lindström vann poängligan i SHL då.

Hur kommer det sig att det gick bättre för dig, poängmässigt i Färjestad.
Jag fick spela mer i offensiva situationer då.

Du blir inte kvar i Karlstad. Var spelar du nästa år?
Inga kommentarer än.


Nej, Jesper trivdes inte med livet i Skellefteå. Att jobba hårt var inte det roligaste som fanns. Vi önskar Jesper Olofsson lycka till i den fortsatta karriären.

Kommentarer

  1. Att orka träna hårt , fysiskt ,OCH psykiskt klarar inte alla talanger. Att fixa det är en talang i sig

    SvaraRadera
  2. En spelare man redan har glömt.

    SvaraRadera
  3. La en helt onödig kommentar förra säsongen om AIK och tabelläget. Borde hållit käft med tanke på att NO samlade pengar då hans barn fått diagnosen blödarsjuka.👎

    SvaraRadera

Skicka en kommentar