Fortsätt till huvudinnehåll

AIK:are vi minns - Lee Goren



När Lee Goren gjorde entré i Skellefteå AIK kändes det som att laget och fansen fick syn på en ny dimension. Vi fick något som vi inte haft på år och dar. Kanske aldrig. In kom definitionen av alfahanne. Ett riktigt svin som uppumpad av självförtroende, bar oss på sin axlar. Mats Lindgren låg bakom värvningen av mannen som tvingade oss alla att ta nästa steg; Lee Goren.

Idag säljer Lee försäkringar åt privatpersoner och företag, men håller också kontakt med sporten genom att träna sina båda söner i både hockey och baseball. På somrarna basar han över Lee Goren Hockey Camp, där han lär ut ishockey till ungdomar. I Kanada säger man att man inte utbildar hockeyspelare, utan man utbildar vinnare. Goren är nog en alldeles utmärkt pedagog inom det området.

Hur var det att komma till Skellefteå?
När jag först landade på flygplatsen och kördes in till staden, tänkte jag ”what in the world am I doing here?”. Det tog ett tag att anpassa sig, men idag är Skellefteå en av de bästa ställena jag spelat hockey i.

Vilket är ditt bästa minne från din tid här?
Jag har många goda minnen, men jag minns starten på min första säsong. Jag upptäckte att vi tippades att bli 11 och näst sist i serien. Jag blev så förbannad att jag klippte ut artikeln och satte upp den på väggen i min lägenhet. I slutändan gick vi till slutspel och visade ”experterna” att de hade fel. Inte så dåligt av ett lag som varit i andradivisionen i så många år. Det var en härlig känsla att se hur mycket det betydde för hela staden.

Tre år senare kom du tillbaka. Vad var skillnaden?
Jag lämnade ett lag som slogs för att nå slutspelet och återvände till ”a power house of Swedish ice hockey”. Nu var det guld som gällde och laget gjorde en fantastisk säsong. Talangen, tuffheten, det hårda jobbet. Allt fanns där. Som alla vet förlorade vi finalen och jag drabbades av en hjärnskakning i första matchen. Jag tycker att vi borde ha vunnit finalserien, eftersom vi var det bästa laget.

Du ställde höga krav på dina lagkamrater och det ryktades om att du var extra tuff mot Johan Ramstedt?
Jag har inget minne av någon sådan händelse med Johan. Han var en bra kille och en talangfull spelare.

Hur sugen var du på att få fightas mot Ole-Kristian Tollefsen?
Tollefsen var en bra spelare och möter du en bra spelare vill du komma under skinnet på honom. Mitt sätt var att vara fysisk och det hade varit kul att få mäta krafterna med honom.

Vilken är den bästa spelaren som du spelade med i AIK?
Jag kan inte bara välja en. Joakim Lindström kunde allting, skjuta, passa. Jimmie Ericsson var tuff. En ledare som kunde göra de grisigaste målen för att i nästa byte ha fantastiska händer och snurra upp sin motståndare. Bud Holloway, underbar spelare. Bellemare tränade och spelade som att varje match var hans sista. Erik Forssell. Man vinner inte mästerskap utan killar som Erik. Jag har säkert glömt många. Laget bestod av många fantastiska spelare.

Jag vill också hälsa till världens bästa fans. Jag hoppas få kunna återvända till Skellefteå för att se matcher och träffa folket där. Jag saknar atmosfären i arenan. Ramsorna. Alla ni som läser detta; TACK SÅ MYCKET!


Precis som med många andra nordamerikaner är det bara att trycka på en knapp så kommer det långa utläggningar till svar. Lee är en härlig karaktär som kanske mest är ihågkommen för slagsmål och fysiskt spel, men han var en fantastisk hockeyspelare också som garanterat bidrog till att öka vinnarmentaliteten i Skellefteå AIK.

Kommentarer

  1. Denna blogg är fantastisk! Ser alltid fram emot nästa inlägg med stor glädje och har hittills aldrig blivit besviken. Bloggen på ditt CV skulle vara en gamebreaker att få jobb som sportjournalist på vilken tidning som helst. Du har inte funderat på att skriva en bok? Hatten av!!

    SvaraRadera
  2. Banta att hålla med! Saknat denna typ av blogg! Så mycket hjärta o kunskap! Tack

    SvaraRadera
  3. +1

    Alltid en av dagens höjdpunkter att logga in här och läsa det "senaste". Väcker alltid sköna (och osköna) minnen.

    SvaraRadera
  4. Skriver denna journalist en bok om vårt AIK, så köper jag den på stubinen

    SvaraRadera
  5. En spelare jag aldrig glömmer: Lee Goren!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar