Fortsätt till huvudinnehåll

Gränsbevakarna: Ånäset

Poltava, Gettysburg och Brunkeberg? Det ringer säkert en klocka för vissa, medan andra kan redogöra ganska noggrant med årtal och händelseförlopp. Det du just har läst är tre exempel på orter för klassiska slag. I Poltava förlorade svenskarna mot ryssen och Karl XII tvingades till exil i Osmanska riket. Gettysburg var skådeplatsen för det blodigaste slaget under amerikanska inbördeskriget och i Brunkeberg stred unionsförespråkare mot Sturepartiets anhängare.

Orter som knappast hade blivit berömda om inte ovanstående händelser hade utspelats där. Riktigt så långt ska vi inte gå idag. I Ånäset har det inte utspelats regelrätta slag, men det har säkert knutits nävar i smyg och en och annan snöboll har slungats i riktning mot en ofrälse. Det här är nämligen en plats med två sidor. En ljus, svartgul och en mörk, gröngul. Världens största osthyvel, en swingersklubb och Lufta Camping är rekvisita som döljer något annat. Något större. 

Avståndet mellan Skellefteå och Ånäset är 66,3km (om man tar E4:an). Motsvarande distans från Umeå är 70,0km. De 3,7km som Skellefteå ligger närmare har inte hindrat Björklöven från att nästla sig in och försöka ta marknadsandelar. Vi ska inte jämföra det här med ett riktigt krig, men om så vore så skulle Ånäset vara en strategiskt viktig plats. Här kan man vinna över osäkra supportrar på rätt sida, och på så vis rädda kommande generationer.

Vi ville veta mer om orten som hamnat ganska precis mitt mellan de två stora lagen från Västerbotten, så vi kontaktade en sakkunnig person i frågan. En person som krävde absolut anonymitet, då det han hade att berätta skulle kunna innebära fara för både honom och hans familj. Personen i fråga hejar på Skellefteå AIK. Något som han alltid har gjort, trots att uppväxten präglades av gröngula framgångar och ett AIK kraftigt på dekis.


Hur började det hela? Varför hejar inte alla på AIK?

Det är en berättigad fråga, men jag skulle säga att det enkla svaret är att en del av befolkningen ser Umeå som stan. Det beror på var i Nysätra Socken man hör hemma. Lövens relativa framgångar under delar av 80-talet kan också ha ställt till det.

Finns det en uppenbar geografisk gräns någonstans i Ånäset? Det vill säga att AIK:are bor på ena sidan älven och lövare på andra, eller liknande?

Ja, personer uppvuxna i Ånäset eller i byarna söder om har en tendens att vara lövare. Är man från Brände, Kålaboda, Flarken eller andra byar som ligger norr om Ånäset håller man med stor sannolikhet på AIK. Jag bör kanske lägga till att en del av oss som är uppvuxna i Ånäset ändå är AIK:are tack vare rätt föräldrar. Ett lysande exempel är Gumbodabördige Ica-Håkan som är stort AIK-fan. Han syns ofta på Västra Stå med matchtröja med nr 50 Westermark för den som vill hälsa.

Finns det en viss typ av människa som hejar på endera laget? Exempelvis bönder på AIK och akademiker på Löven.

I den utsträckning man kan prata om akademiker är de med större sannolikhet lövare.

Vet/visste du vilket lag som alla hejade på (förutsatt att man brydde sig)?

JA!

Går det till och med att se det på någon med blotta ögat?

Jag skulle säga att det är svårt om man bortser från souvenirerna.

Hur var uppdelningen i skolan?

På min tid var det ganska jämnt, kanske något fler AIK:are trots att vi pratar om de mörkaste åren på 90-talet och tidigt 00-tal när också Löventuren var som mest utbredd.

Delade man upp parallellklasser (om det fanns) utifrån sympatier?

I Ånäset jobbar vi inte med parallellklasser. Där slår vi ihop till 5-6:an och så vidare. Annars förutsätter jag att den uppdelningen hade gjorts.

Delade idrottsläraren eller tränaren upp lagen utifrån sympatier?

Nej, det hade varit något det.

Märks/märktes det i samhället vilket lag som det går/gick bäst för?

Inte på så viss att det skyltades i butikerna och så vidare, men det är klart att man gick rak i ryggen vid seger och med gamnacke vid förlust. Att möta lövarna i skolan efter förlust är inget jag önskar min värsta fiende Ryggproblemen på äldre dagar kan kanske förklaras av AIK:s 90-tal.

Hur sker nyrekrytering?

Främst genom arv men också efter vilket lag som är mest framgångsrikt för stunden. Efter den 5/4 2006 är min bedömning att betydligt fler har börjat hålla på AIK. En tillfällig hype för en av Per Kenttä ihopvärvad främlingslegion stör förhoppningsvis inte den tendensen.

Jag känner också till exempel där lövare har börjat hålla på AIK efter att vi gick upp i Elitserien men det här är inte forumet att hänga ut någon, man kanske till och med kan pratat om att en del har tagit sitt förnuft till fånga. Att en AIK:are skulle gå den omvända vägen är naturligtvis helt uteslutet.

Släkten följa släkten?

I stor utsträckning ja.

Finns det fejder inom familjer?

Jag känner till exempel där föräldrar håller på Löven och barn på AIK och vice versa. Det bör tilläggas att detta sällan leder till fejder i och med att lövarna i regel har ett begränsat intresse.

Känner du till några som har gift sig eller stadgat sig över gränserna?

Ja, men i regel oproblematsikt av samma anledning som ovan.

Vilken skulle du säga är den procentuella fördelningen i Ånäset?

Svårt, 60/40 i svartgul favör kanske.

Vad är det värsta som du har gjort?

I grunden gör jag inte så mycket dumheter men jag har i alla fall spottat i en lövares förfärliga gröngula mössa. Detta skedde när jag som underårig följde med på en bussresa som den lokala ungdomsgården ordnat till ett derby i början av 90-talet. Min granne lät mig följa med de stora grabbarna på högstadiet och under bussresan hetsades jag till detta av honom. Ingen skugga ska dock falla över honom, tvärtom. Han var den som tvingade mina föräldrar att ta med oss och se min första match. Sollefteå hemma hösten -90, Lasse Marklund tvåmålsskytt. 1408 i publiken om jag minns rätt.


Kommentarer

Skicka en kommentar