Fortsätt till huvudinnehåll

Exklusiv intervju med Pontus Johansson


EXTRA! EXTRA! EXTRA!

Här kommer något som du inte trodde att du skulle mötas av på en tisdag! Hittills har ju nämligen löftet om att endast publicera inlägg på torsdagar och söndagar hållits till 100%. Men det är inte varje dag som vi lyckas pricka av en dagsaktuell händelse, och när dessutom den händelsen är ett nyförvärv så tvekade vi inte. Det kommer dock inte att bli en vana.

Pontus Johansson kontaktades faktiskt för drygt en vecka sedan, med frågan OM han skulle bli klar för Skellefteå AIK, skulle det gå bra att svara på några frågor då? Igår presenterades han och här är vi nu. Nu är ju de allra flesta SHL-spelarna vana vid media, så förvänta er inga svar som ger stora rubriker i riksmedia. Tvärtom.

Skellefteå AIK:s position i hockey-Sverige är extremt god och man behöver inte göra chansvärvningar som Charle-Edouard D’Astous (Brynäs) eller dyra breddvärvningar som Mattias Göransson, 29 år (Rögle). Naturligtvis kan det bli lyckade nyförvärv, men prisbilden är hög och fallet skulle kunna bli ännu högre.

I fallet Johansson ser det annorlunda ut. Kontraktet är skrivet över tre år och tålamodet kommer att vara stort. Kanske loggar han 14-17 minuter/match under första säsongen, parallellt med att han bygger upp sin fysik. Lyxen att ha två färdiga backpar (Pudas/Forsfjäll och Lundberg/Sandin-Pelikka) från de egna leden är få (ingen) förunnat, så Pontus kommer att ha gott om tid att ta kliv utan någon större press.

Det är i alla fall bloggens syn på vårt senaste nyförvärv Pontus Johansson. Nedan får vi en viss bild av hur han ser på sig själv och de kommande tre åren. Men när svaren blev så pass politiskt korrekta så bifogas (i kursiv stil) de svaren som vi önskar att han hade gett. Hur som helst. Välkommen Pontus!

Hade du fler anbud än från Skellefteå?

Min agent pratade med någon annan klubb, men det kändes väldigt bra med Skellefteå så det gick rätt fort där!

(Bloggens drömsvar): Det var faktiskt så att alla lag var intresserade, men jag tvekade inte en sekund när AIK hörde av sig. Trots löften om högre lön i andra klubbar så valde jag Skellefteå för min egen utveckling och den stora chansen att vinna guld.

Hur har det varit att möta Skellefteå genom åren?

Det har varit roliga och tuffa matcher. Inte minst den senaste slutspelsserien. De har varit duktiga på att kontrollera matchbilden med deras spel med puck.

(Bloggens drömsvar): Många gånger har det känts helt omöjligt att besegra dem. Fyra kedjor som bara pumpar på och spel i ett tempo som inget annat lag behärskar. Det känns otroligt skönt att vara på rätt sida nu.

Fanns det någon särskild Skellefteå-spelare som ni hade extra mycket respekt för?

Nja, det vet jag inte. Alla lag i SHL har alltid bra lag och särskilt Skellefteå har en väldigt bra stomme, så att fokusera på någon särskild individ är svårt. Då blir det lite fel fokus.

(Bloggens drömsvar): Var ska jag börja? Oscar Lindberg behöver man vara två man för att ta pucken av. Ger man Jonathan Johnson fria ytor är det målchans direkt. Pudas har man en otrolig respekt för. Och så vidare. Och så vidare.

Du skrev ett treårskontrakt. Hur ser du på de kommande tre åren? Vilka kliv vill du ta?

Jobba hårt med bra tålamod, som jag tycker att jag har gjort de senaste åren. Träna bra och ta till mig nya saker till mitt spel. Sen förhoppningsvis ha en stigande kurva varje säsong.

(Bloggens drömsvar): Här accepterar vi Pontus svar.

Nämn två saker som du vill utveckla för att ta nästa kliv.

Träna bra på gymmet under somrarna och bygga på mig mer muskler. Sen såklart alla delar i spelet, i både defensiven och offensiven med kreativiteten och att hitta bra spel.

(Bloggens drömstart): Vi har inget att tillägga. Det vore förmätet att mästra Johansson kring hans egna kvaliteter. 

Känner du någon av spelarna i laget sedan tidigare?

Nja, jag känner ju till spelare och har samma agent som några stycken, men det finns inte någon som jag känner personligen. 

(Bloggens drömsvar): Inte heller här finns det särskilt mycket att tillägga, även om svaret ”Jag är faktiskt stuggranne med Linus Söderström”, hade varit trevligt.

Vilken plats i omklädningsrummet har du fått?

Oj, det vet jag inte riktigt. Jag tror att det där kommer att bestämmas under kommande vecka.

(Bloggens drömsvar): Jag sitter mellan Andreas Johnson och Pär Lindholm. Det känns otroligt mäktigt och jag kommer att suga åt mig av alla deras erfarenheter.

Hur kommer det sig att du spelar i tröja 25?

Jag har haft det under uppväxten och även under de två senaste säsongerna, så när det var ledigt tog jag det.

(Bloggens drömsvar): Det finns ju en hel del ikoner som har burit nummer 25. Bland annat Ulf Nilsson och Oleg Yashin. Det känns bra att föra tröjans arv vidare.

Apropå ditt dartintresse, hur många gånger kastar du trippel-20 på tio försök?

Jag träffar trippel-20 en gång på tio ungefär. En gång i livet har jag kastat 180 (tre stycken trippel-20), så det lär dröja till nästa gång.

(Bloggens drömsvar): Jag är så pass stabil att jag drar in 180 poäng tre gånger av tio.

Kommentarer

  1. Tror aldrig Linus Söderström skulle skaffa sommarstuga. Hade varit kul om Pontus sagt han känner Linus via gaming.
    Förresten borde bloggen köra en intervju med Linus Söderström.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar