Fortsätt till huvudinnehåll

3 november: Oleg Yashin


November 1999. Första året som Allsvenskan var indelad i norra och södra. Ångesten var total inför varje match och AIK var oerhört beroende av sin superfemma med Johan Åkerman och Joakim Lidgren på backen, och kedjan med Mikaelsson, Näsvall och Patrik Ekholm.

Vi slogs med Hammarby och Nyköping om fjärdeplatsen i serien. Björklöven, Timrå och Södertälje var för bra och det gällde att hamna topp 4 för att nå Superallsvenskan. Visst var det charmigt med en så fantastisk femma, men det var minst sagt önskvärt med en till producerande kedja.

Inget ont om Pettersson, Wännström och Kent Lindberg, men det här var en ny nivå och truppen behövde förstärkas. Mitt under brinnande serielunk kom ett personligt chockbesked. Jag var tvungen att åka till Leeds, England under två veckor som en del av min utbildning.

Viktiga matcher, såsom Sundsvall hemma, skulle alltså missas. Osäker på om familjen som jag skulle bo hos ens hade internet, infann sig en viss total panik, men vad göra? På plats i Leeds och den internet-innehavande! familjen följde stränga direktiv.

Det var absolut förbjudet för mig att logga in på nätet innan 18.00, vardag som helg. Sundsvallsmatchen skulle börja 17!! Gud visade sig från sin bästa sida den dagen. Familjen åkte iväg på utflykt och likt en narkoman kunde jag inte motstå frestelsen.

17.15 knappade jag darrande in lösenordet och surfade in på Swehockey. AIK ledde med några mål och trots dåvarande, negativa grundinställning förstod jag att matchen var vunnen och jag valde att logga ut. Men först ville jag bara veta vilka som hade gjort mål. 

1-0 Oleg Yashin!!!??? Under mina dagar i England hade jag inte följt med alls i nyhetsflödet. Vi hade en ny spelare och idag debuterade han på det viset en ny spelare ska debutera. Men Oleg Yashin? Spelar inte han Linköping? Uppenbarligen inte längre, så nu hade vi fått in en klasspelare från Elitserien.

Att Yashin hade gjort sig omöjlig i Cluben struntade vi i. Det här var ett superförvärv. Nu hade vi två elitseriemässiga kedjor. Och i början levererade han, men efter några matcher dög inte det här heller. Yashin dalade genom kedjehierarkin och när han skulle träna med fjärdekedjan, vägrade han helt enkelt.

Det blev ingen succé, men i efterhand är det inte viktigt. Ögonblicket när jag insåg att Oleg Yashin var en svartgul spelare överskuggar allt. De där dagarna då man känner att just det här nyförvärvet kommer att ändra ALLT, är bland de bästa känslorna som finns (fanns). Vi utgår från att Oleg har någonstans mellan milda och grava alkoholproblem, så idag firar vi lugnt och respektfullt. 

PS. Leeds-familjen ändrade lösenordet samma kväll, men vi pratade aldrig om saken. DS.

Kommentarer

  1. Oleg menade att man kan inte åka så mycket skridskor, för då blir man för trött om man får en målchans

    SvaraRadera
  2. Inte alla som har en keps med Olegs autograf på

    SvaraRadera

Skicka en kommentar