Fortsätt till huvudinnehåll

24 oktober: Per-Olov Wiklund

Den här dagen har jag sett fram emot ett bra tag. Jag är nämligen 99% säker på att dagens födelsedagsbarn kommer att läsa inlägget och jag är 110% säker på att det kommer att komma som en stor överraskning för honom. Per-Olov är nämligen ingen spelare, tränare eller AIK-relaterad person överhuvudtaget.

Det sista är egentligen inte sant, då ”Prolle” har gjort fler matcher och säsonger än alla spelare och tränare genom tiderna. De matcherna har dock inte genomförts på isen, utan från läktaren. Wiklund är som många av oss andra en hängiven supporter och befinner sig på sektion H.

Innan jag avslöjar varför jag väljer att hylla och gratulera Prolle av AIK:s alla tiotusentals fans ska det avslöjas lite grann av vad som händer bakom bloggkulisserna. Detta apropå att det här inlägget blir en överraskning för honom till skillnad från de flesta andra födelsedagsbarnen.

Jag har svårt att tro att Johan Åkerman eller Max Lindholm vaknar upp på sin födelsedag och loggar in på den här bloggen. De är knappast medvetna om att den existerar. Så de flesta inläggen passerar obemärkta för de som det gäller allra mest.

Det finns dock undantag. Glädjen då Mattias Lindström hörde av sig och tackade för ett fint inlägg var stor. Likaså när Tomas Skogs skrev. Både Mats Landerstedt och Mats Lundström har kommenterat ”sina” inlägg och då mår man inte direkt dåligt.

Idag hoppas och tror vi också på en reaktion, då Wiklund inte är van vid den här typen av hyllningar då han egentligen är motsatsen till offentlig person. Egentligen vet jag inte så mycket om honom, annat än det stora AIK-intresset och att han jobbar som vaktmästare på Skeria. 

Men det finns givetvis en anledning till dagens firande och det är att Prolle är bloggens stora bildleverantör. Saknas det en bild på Leif ”Bobo” Hedlund är det bara att dra iväg ett sms med texten; ”Leif Hedlund, säsongen 1983/84”. Tio minuter senare kommer bilden.

Hur är detta möjligt, tänker du? Svaret är att Per-Olov är innehavare av samtliga matchprogram genom tiderna och således bilder på alla spelare som figurerat i dessa. När Skellefteå AIK-spelet gjordes levererade Prolle bilderna. Men det är inte allt.

I alla dessa matchprogram finns små anteckningar kring vilka som gjorde mål i just den matchen. Detta kunde jag använda mig av då inlägget om matchen Skellefteå - Björklöven från 1978 skrevs för fyra dagar sedan. Så grattis Prolle! Och jag ber på förhand om ursäkt ifall du från och med nu anfalls av autografjägare på stan och ifall du får inbrott hemma nu när folk vet att du sitter inne på den här guldgruvan.

Kommentarer

  1. Tack så mycket för inlägget. Mycket uppskattat. Hälsningar Prolle

    SvaraRadera
  2. Grattis Prolle! / Grannarna norrut

    SvaraRadera

Skicka en kommentar