Fortsätt till huvudinnehåll

20 mars: Lars Marklund

Idag har vi kommit över ett unikt dokument. Nämligen Lasse Marklunds slutbetyg från årskurs nio. 1979 var det sifferbetyg som gällde, 1-5. Det fanns säkert en parameter för ordning och uppförande när man satte betyg, men vi har valt att bortse från det.

Marklunds skoltid var nog kantad av skärmytslingar och lite muck med lärarna, men överlag ser betygen oväntat bra ut. Det följer också med en hockeyrelaterad kommentar, som de olika lärarna har bifogat. En ojämn kunskapsprofil är alltid intressant, och Marklund ÄR intressant. Grattis på 59-årsdagen!

Bild: Jag kommer inte att kunna ge Lars ett godkänt betyg. Han är finmotoriskt svag och håller lite för hårt i pennan. Motiven är av naivistisk art och jag har försökt tala om att man måste hålla sig innanför den blå linjen, men får inget riktigt gehör. Betyg 1.

Biologi: Lars har visat ett stort intresse för flickorna i klassen och spenderar gärna rasterna tillsammans med någon av dessa i skogsmiljö. Sammantaget innebär hans stora intresse för människokroppen och naturen att han förtjänar ett högt betyg. Vi förutspår också att hans gener kommer att leda till att han får en ganska talangfull son. Betyg 5.

Engelska: Vi har diskuterat den här herren i kollegiet och vi är tämligen övertygade om att han knappt kan prata engelska. Lars själv hävdar att det kan han visst, men att han bara pratar när det är nödvändigt. Vidare hänvisar han till en amerikansk vän (Guy Goose någonting) som han har kontakt med, men vi är skeptiska. Betyg 1.

Fysik: Här har vi en kille som behärskar fysik på den allra högsta nivån. Hävstångseffekt, friktion och rörelseenergi. Det finns ingenting som Lars inte kan. Stor, stark och med mycket god fysik. Jag vågar påstå att det här är hans bästa ämne. Betyg 5.

Geografi: Mitt intryck är att Marklund blandar och ger. Han har bra koll på den lokala geografin, men inte så mycket mer. Han hittar till ishallen och till Kopparhallen, men utanför den sfären är han ganska bortkommen. Med undantag för Ängelholm, som han verkar känna till. Inga kunskaper alls vad gäller andra länder. Betyg 2.

Hemkunskap: Att äta är verkligen Lasses grej. Han gör i ordning rejäla köttmackor med mycket smör och ordnar också en helt okej spaghetti och köttfärssås. Den stora anledningen till det höga betyget är dock hans utomordentliga användande av vispen. Betyg 4.

Historia: Ett bra ämne för Lasse. Han vet att om man inte kan sin historia, så blir det svårt att behärska nuet. Ett exempel är att han vet att AIK tränade hårt under 50- och 60-talet. Lars har förstått att det kommer att vara receptet om man vill nå nya framgångar. Betyg 4.

Idrott och hälsa: Klassens stora dominant som, tack vare sin fysik och sitt jävlar anamma, dominerar lektion efter lektion. Ibland känns det som att han går lite för långt och kan vara väldigt hårdför mot kamraterna. Även jag som lärare och domare brukar få en släng av sleven. Betyg 5.

Kemi: Den här killen har nog blandat till en busgrogg eller två. Han har bra känsla för blandningar och lösningar, men de här problemen som han har med sin tandhälsa bekymrar mig. Kan han ha mixtrat till sin egen tandkräm? En helt okej, men ganska ojämn elev. Betyg 3.

Matematik: När jag först såg honom var jag tämligen säker på att det skulle bli ett underkänt betyg, men han har faktiskt överraskat. Bra koll på vinklar och skicklig på att räkna ut hur mycket man kan träna, utifrån parametrarna ålder, längd, vikt och isytor. När Lars bara vill så överglänser han ganska många, men onödiga grejer som multiplikationstabellen struntar han blankt i. Betyg 3.

Musik: Det blir tyvärr mest ett pubertalt brölande från unge herr Marklund. Han kan några korta sånger (refererar till dessa som ramsor). Det går hyfsat att klappa i takt och skulle det inte vara för hans entusiasm kring S-K-E-L-L-E-F-T-Å-lets go-ramsan, så skulle betyget vara lägre. Betyg 2.

Religion: Lars håller på och tjatar om att ishockey är religion. Han kallar Skellefteå Isstadion för ”Templet” och yrar mycket om hymner och traditioner. Dessvärre är hans kunskaper inte riktigt applicerbara på själva ämnet och det händer alltför ofta att han missbrukar Herrens namn samt en del andra Guds bud-övertramp. Betyg 2.

Samhällskunskap: De självupplevda händelserna i Norrköping innebär att Marklund har bra koll på det svenska rättsväsendet. Han svänger sig med ämnestypiska termer som samhällstjänst, uppsåt och påföljd. Dessutom är han van vid att sitta utvisad och har spikat alla prov inom ”brott och straff”. Inte samma kunskaper inom ekonomi och demokrati, men överlag en duktig elev. Betyg 4.

Slöjd: Betyget avser både träslöjd och textilslöjd. I det senare briljerar han genom att sy sina egna stygn på kroppen efter skador. Relativt duktig på träslöjd, men kommer till korta när det kommer till finputs. Sandpappret är inte hans bästa vän, utan Lars plockar helst fram rejäla verktyg som släggan eller rubanken. Betyg 3.

Svenska: ”Varför ska jag lära mig svenska? Jag bor ju i Sverige!” Inte bästa sättet att inleda på, men Lars har verkligen överraskat positivt. Hans mastodontlånga framtidsvision om hur Skellefteå AIK:s ungdomar behöver träna samt vikten av en röd tråd för att nå framgång imponerade. Han slänger gärna käft, men behöver kanske utveckla ordförrådet. Betyg 3.

Teknik: Här kommer Lasse tyvärr till korta. Det är svårt med småfixet, utan han föredrar att banka och slå. Ska vi översätta det till hockeyspråk så slår han hellre sarg ut än att chansa med ett högklassigt uppspel. Lite pluspoäng för att han inser sina begränsningar. Betyg 2.


Snittbetyget landar på 3,1. Ett ganska rimligt betyg och det skulle mycket väl kunna vara samma som i verkligheten. Ifall någon nu trodde att vårt dokument var äkta. 





Kommentarer