Vi vill ju maximera alla möjligheter för AIK att tjäna pengar samtidigt som vi vill att hela stan ska krylla av människor klädda i svart och gult. Varför då inte slå två flugor i en smäll och grotta ner oss i Skellefteå AIK:s utbud av souvenirer. Liksom många andra SHL-klubbar har man valt en ganska bekväm lösning med Intersport, som står för en stor del av jobbet, men som i gengäld naturligtvis ska ha en del av kakan.
Nu är vi inte alls insatta i avtal och ekonomisk fördelning mellan AIK och Intersport, men vi misstänker att vare sig ekonomi eller kreativiteten med utbudet, gynnas av något semi-centralstyrt avtal med ett stort företag som också vill tjäna så mycket pengar som möjligt. För inte är det av goodwill som Intersport samarbetar med AIK. Vårt första förslag är att avsluta det samarbetet.
Vårt andra förslag är att hitta någon sorts ”on demand”-lösning, där man kan tillverka souvenirerna i samma takt som de beställs. Naturligtvis med ett grundlager, men inte för stort. Detta för att slippa att sitta inne på ett stort lager och dessutom ha möjligheten att vara mer flexibla och snabbare kunna ha exempelvis en ny t-shirt ute till försäljning. Har man en gång i tiden ägt ett SHC-armbandsur, så har man rätt till att ha åsikter...
Dagens inlägg kommer dels att handla om vår syn på AIK:s souvenirutbud, och dels en viss genomgång av hur det sett ut, rent historiskt. Men vi ska vara konstruktiva och komma med förslag till nya lösningar också. Hoppas att ansvariga personer läser detta. Våra tips är helt gratis.
Armbandsuret:
Julen 1988? var det dags att öppna en julklapp från ”kusinerna”. Rent historiskt var det svag utdelning på dessa gåvor. Paketet vräktes upp och jag möttes av en mängd medelstora frigolitbitar. I grävandet som följde hittades en mössa, en vimpel, en penna och. Ett armbandsur. Stolt som en tupp bar jag denna statussymbol i plugget efter jullovet, men fick ingen respons av endera könet.
Nu är inte syftet att berätta om egna innehav av souvenirer, utan snarare att AIK ska tänka less is more. Det finns inte en chans att SHC-armbandsuren blev en plusaffär. Skippa allt möjligt plotter och satsa istället på säkrare kort. Efter att ha scannat av dagens sortiment, så hittar vi ingen motsvarighet till dåtidens armbandsur. Det vill säga en ganska dyr pryl som ingen (vuxen) vill ha.
Babyartiklar:
En utomordentlig gåva till de nyblivna föräldrarna. Bodyn, matchtröjan och pyjamasen verkar vara det som finns kvar, då vi varken hittar nappen eller nappflaskan. Plikt-presenter ska överlag vara svartgula, oavsett om mottagaren uppskattar dem eller ej. Att kombinera en krystad gåva med att backa upp AIK är ju perfekt. En baby klädd i svartgult ger dessutom många likes på sociala medier.
Billisten:
Alltså den lilla listen som väldigt många fäster på registreringsskylten bak på bilen. En genialisk liten detalj som visar bakomvarande bil var hjärtat hör hemma. För man blir ju lycklig av att möta den synen när man står i en bilkö vid trafikljuset. Det är ju ingen souvenir som byts ut eller blir sliten, vilket är nackdelen. Vi vill ju helst att det ska finnas ett behov av att uppgradera eller uppdatera sig.
Damsortimentet:
Ser man till vad nuvarande sortiment består det mest av unisex-plagg, även om det finns några mer kvinnligt sydda t-shirts. Förhoppningen vad gäller alla souvenirer är att hela klabbet säljs ut och att AIK gör en omstart med nytt och fräscht. Och med en ny partner, mer gynnsam för ekonomi och stil. På damsidan förr fanns den rosa mössan och även diverse tröjor. Det är jätteviktigt att även tjejerna har svartgult att klä sig i.
Halsduken:
Kanske den mest klassiska attiraljen för en supporter. Det ska finnas ett urval på minst 5-6 olika halsdukar och varje år bör ”årets halsduk” finnas att köpa. Det är snyggt med ett hav av olika halsdukar på läktaren och det finns många som byter halsduk från år till år, och som samlar på alla varianterna. Snyggaste halsduken, enligt oss, är den svartgula randiga. Randiga i samma riktning som tigerränderna på matchtröjans ärmar. Ingen text, bara svartgult.
Handduk och sängkläder:
Varje hem ska ju helst gå i svartgul ton, men jag gissar att det är ganska ovanligt att två vuxna människor har AIK-påslakan i sin dubbelsäng. AIK har ju svårt att locka till sig nästa generation, men de barnen som önskar sig ett påslakanset är givna supportrar under hela sin livstid. Det borde dock gå att marknadsföra produkterna tydligare. Ställ en bäddad säng utanför souvenirbutiken på arenan och vilket barn som helst kommer att lockas.
Vad gäller handduken är det ju något som alla människor behöver. Således ingår den i kategorin den perfekta souveniren. Alla duschar och badar ju någon gång, och det är viktigt att sådana produkter syns, då det inte är givet att folk vet att de existerar. Vik en handduk och lägg på sängens fotända. Det är ju perfekt att förena nytta (dusch) med nöje (AIK).
Kepsen:
Åtminstone för vuxna måste den här produkten vara av hög kvalitet. Kepsbärare vill ha snygga grejer, som kanske inte är alltför blaffiga med en jättelogga. Och i andra änden har vi barnen som är mer sugna på kepsar med rak skärm och mer färgglada motiv. Vi tycker att AIK:s kepssortiment håller en ganska god klass och har inte så mycket invändningar.
Klistermärke/pins:
Lite billigt plotter är bra. Föräldern som går in med barnet ”bara för att kolla”, kan komma ut från souvenirbutiken med en karta klistermärken, utan att ha övertrasserat sin budget. För varje köp är ett viktigt köp, och vem vet var dessa klistermärken hamnar. Med maximal utdelning så klistras de upp på en offentlig plats, och fungerar då som en billig sorts marknadsföring.
Pins hoppas vi snart kommer att vara på var mans (och kvinnas) kavaj eller jacka. Ett diskret och sobert sätt att visa var man har sina sympatier. För alla vill ju inte gå runt med en jättestor AIK-symbol, utan man verkar hellre i det tysta. Man får absolut inte fuska med hur kläderna och de övriga souvenirerna ser ut. Tiden är förbi, då folk köper bara för att det är svart och gult.
Kuriosa; tandborste, flasköppnare, penna, paraply
Dessa saker har helt klart ett existensberättigande, men A och O måste vara att det är saker som folk i varje hem verkligen behöver, och är beredda att betala någon extra krona för, jämfört med att handla på ICA. Efter något år bör således dessa artiklar bytas ut och ersättas av andra. Våra förslag är skohorn, tändare och friluftslivsattiraljer.
Lagbilden:
Ett, genom åren, mycket älskat inslag i souvenirbutiken, men till viss del har den kanske spelat ut sin roll, då vem som helst med tillgång till skrivare kan printa ut bilden i A3-format. Däremot önskar vi att AIK kunde dela ut en lagbild per klassrum i årskurserna 4-9, alternativt till allmänna ytor och uppehållsrum, beroende på kostnad. Nästa generation får inte tappas bort.
Matchtröjan:
Vanligtvis den dyraste enskilda saken i butiken. Ska dessutom namn och nummer på, så kostar det lite extra. Fotbollsfans i de europeiska storklubbarna köper alltid årets matchtröja, men där är vi inte i hockey-Sverige. Den gula tröjan innebar ett uppsving, då den markant skiljde sig från tidigare upplagor.
Vi har ett förslag på en sorts matchtröja som skulle kunna ge en hel del intäkter till föreningen. Tänk dig en tidlös variant med detaljer från olika eror (en sådan har tidigare tryckts upp i 800 exemplar). Den här ska vara påkostad med ditsydda märken, och så vidare, och sedan ska man auktionera ut tröjorna. Det finns nämligen EN tröja för de 100-150 mest populära spelarna genom tiderna i AIK. En #21 Ericsson, en #20 Nilsson, en #3 Almqvist.
Vi gissar att dessa tröjor skulle vara av stort intresse för både företag och privatpersoner. Inte bara de största namnen. Det skulle absolut vara tänkbart att Johnny Forsmans son vill köpa pappas tröja, eller Garvis Määttäs barnbarn vill köpa morfars. Skulle någon sedan vilja ha en otippad tröja, #3 Nordin, får man anmäla intresse för detta och auktionen inleds på 1500kr.
Muggen:
Vi har ett muggförslag också, och det är att skapa den årliga muggen. Ungefär som Muminmuggarna som folk över hela landet (världen?) samlar på. Varje år ska alltså AIK släppa en ny samlarmugg. Vi har två förslag på hur man skulle kunna jobba med motiv. Antingen börjar man med mugg 1 och pryder den med en eller flera spelare som genom åren burit nummer 1 (vi har en grafisk idé, men hittar ingen lämplig bild). Men tänk Mount Rushmore.
Alternativet är att skapa en serie muggar med klassiska ögonblicksbilder genom åren. Exempelvis Jimmie Ericssons drömmål mot Djurgården eller Hardy Nilsson med pokalen. Det finns inga som helst problem att hitta lämpliga, klassiska motiv till dessa muggar. En ny mugg/säsong och folk kommer att längta och gissa på samma sätt som gemene man tippar vem som ska bli årets julvärd. Vi bjuder på ett par bilder med ovanstående förslag:
Alla har ju en mössa och när det är vinter och hockey, är det ju oftast kallt ute. Idag finns det en uppsjö av olika AIK-mössor och vårt förslag är att man säljer iväg det lagret och sedan satsar på 3-5 olika modeller, där åtminstone en är en av bra kvalitet och lite stilrenare, en damvariant och ett par stycken med lite mer färg och tryck. Just nu finns det för många i omlopp.
Spel/pussel:
Jörgen Marklund ÄR ju spader knekt! En kortlek behöver ju alla och det får också plats under rubriken ”billiga grejer som man kan gå in och spontanköpa”. Skellefteå AIK-spelet blev ju lyckat, men spel behöver inte vara så detaljerade. Kontakta alla fritidshem och se till att de köper in ett AIK-memory. Pussel är också en produkt som är lätt att ta fram, och inte är särskilt dyrt. Problemet med alla dessa saker är att om de ska säljas på Intersport, så blir det för dyrt.
Strumporna:
En ny, rolig souvenir som blev en stor succé. Gula bortamatchstrumpor och svarta hemmamatch. Tyvärr tog nästan alla storlekar slut redan innan jul, och det verkar inte vara aktuellt att tillverka fler. Ibland känns det som att det köps in x antal och that’s it. Dålig förmåga till snabba påfyllningar. Ytterligare ett problem med att vara beroende av samarbetet med Intersport. Vi blev dock arga över att andra lag som har Intersport som partner, också har likadana strumpor till försäljning. Nej till likriktning. Ja till egna initiativ.
T-shirten:
Vi har tidigare gått igenom AIK:s slutspels-t-shirts och imponerats av hur vältajmade budskapen har varit. Utöver det har det tryckts upp ett antal spelartröjor, och det finns en ganska stor mängd olika kortärmade tröjor. Sälj av och ta ett omtag. Sortimentet känns ganska trött och just med t-shirts går det att vara ganska kreativ.
Tröjan:
Samma gäller förbuden långärmade tröjan, där känslan är att Intersport har massproducerat tröjor till alla sina lag i SHL, och på så vis fått ett fördelaktigt pris. Ett fåtal varianter av alla tröjor är snygga, men de flesta är själlösa och typsnittet tycks vara olika på nästan alla tröjorna. Skapa ett sortiment för oss AIK-supportrar som känns mer äkta, och tjäna alla pengarna själva. Vi är väl medvetna om problematiken med lagerhållning och fraktande, men har en bra lösning på detta.
Vimpeln:
Vad har man egentligen en vimpel till? Bortsett från att byta med motståndarens lagkapten inför en fotbollsmatch. Vi är ändå, försiktigt, FÖR vimpeln då det är en kultartikel och vi anser att varje barn/ungdomsrum bör ha en AIK-vimpel på anslagstavlan. Ska vi se nyktert på det, är nog ändå vimpeln på väg ut.
Keps med fast storlek (ej flexfit) var en favorit. T-shirt utan stort tryck över hela tröjan önskas. Sedan är det tyvärr alltför vanligt att det är slut grejer/storlekar när man vill köpa. Inte minst sommartid när man reser bort och vill visa vilket lag man håller på. Dom har missat flera köp av mig pga tomt på hyllan.
SvaraRaderaJag hade önskat lite mer krimskrams, en nyckelring som en målvaktsmask en penna som är om en hockeyklubba. En bobbblehead på nån spelare.. nhl har mycket sånt småkrimskrams som jag brukar beställa och ge till vänners barn
SvaraRaderaMer STORA storlekar. Varför sluta vid 2XL? Jag kan betala för extra kvadratcentimetrar om det är där skon klämmer.
SvaraRadera