Fortsätt till huvudinnehåll

Hata Löven

De två orden som kränker en viss andel Skelleftebor fruktansvärt mycket. Det känns inte som att det är stor skillnad på ett sådant tillrop, jämfört med att ha ett tatuerat hakkors i pannan. Att unisont eller enskilt ropa ut "Hata Löven", är otroligt fult... Idag kommer vi att gå på djupet, riktigt ordentligt, och dissekera de här två orden, som vissa tycker är hemska och andra använder som retorik för rivaliteten med Björklöven.

Jag har tidigare berättat om han som sitter bakom mig på sittplats (mantrat som jag kör är hela tiden; "han betalar för sitt årskort, och det ger pengar till AIK"). Den personen, som jag innerligt hoppas läser detta, sitter match efter match och kritiserar Joakim Lindström. Det har jag skrivit om i ett tidigare inlägg, så just det lämnar jag därhän. 

En annan incident var när NP drog igång "Hata Löven"-ramsan vid något tillfälle när Daniel Rahimi, eller någon annan före detta gröngul var inblandad i något (det stora flertalet tror säkert att ramsan bara dras igång på måfå). Då ställer sig dum***eln bakom mig upp och skriker för full hals "Älska Löven". Hade man varit en bärare av en högre dos testosteron hade det smällt direkt. Nu blev det en halvvändning bakåt, vilket fick räcka. Jag tror vare sig att han såg mig eller förstod mig. Och det är ju ett problem; folk som inte förstår. 

Så vi backar tillbaka en bra bit, och gör en kort sammanfattning av hur de två städerna i Västerbotten har vuxit fram. Skellefteå som arbetarstad och Umeå som den fiina universitetsstaden. Vi har ett gäng industrier och är vana att jobba hårt. De fick ett universitet, de blev residensstad och de vann striden om IKEA. Lägg därtill att de själva tror att de är Norrlands Stockholm och har näsan högt i vädret.

Jag har säkert förlorat ett gäng läsare redan, som anser att det här är helt irrelevant, men då har man missat konceptet historia och klarar bara av att se några sekunder framåt i tiden. Det som just har beskrivits i korta ordalag är en rivalitet som genom åren har vuxit upp mellan städerna och som också präglat rivaliteten mellan Skellefteå AIK och Björklöven.

Gissningsvis är ändå de flesta med så här långt. Det finns en stark rivalitet mellan AIK och Löven. Det existerar derbykänslor, helt enkelt. Vad innebär då det? Liv och död för vissa av oss. Ångest och kast mellan hopp och förtvivlan. Andra tycker att det är lite extra spännande matcher och de hoppas såklart att AIK ska vinna, men ångestklumpen i magen kan de inte relatera till.

Sen finns det en grupp människor som man inte vet vad man ska tänka kring. Människor som hejar på Björklöven (förutsatt att de inte möter AIK), för att det är ett Norrlandslag. För första gången sedan jag drog igång bloggen sitter jag nu med "skrivkramp". Jag vet inte vad jag ska skriva, men det måste ju vara så att dessa människor egentligen inte alls är sportintresserade. I alla fall inte som du och jag, som hejar på ett lag och går in med 110% i det supporterskapet. Kanske är de hockeyälskare, som uppskattar ett snyggt mål, oavsett lag. För vilken annan anledning finns det annars att ha Löven som sitt "andralag", eller unna Löven en enda millimeters lycka??

Men det måste vi nog bara strunta i. Man måste ju få tycka som man vill, även om man tycker fel. Vi ska istället definiera begreppet "Hata". Vi hatar ju alla pedofiler, cancer och nazism. Det är självklart och där använder vi ordet hata i dess starkaste form. Men vi hatar Björklöven också. Inte så att vi skrattade när Bullen Hägglund dog, eller att vi önskar att Sasja Beliavski ska bli hemlös av sin alkoholism eller att Jesper Jäger ska drabbas av testikelcancer.

Däremot gör det inget om han får ett slagskott på sina ädlare delar och får riktigt, riktigt ont. Ni som tror att vi likställer hatet mot Björklöven med nazism, cancer och pedofiler, förstår egentligen ingenting om idrottslig rivalitet. Idrottslig rivalitet är att heja på sitt lag allt vad man bara kan, och missunna motståndarna allt man bara kan. Om det här är en världssyn, som du inte hanterar, så sluta läs och sluta gå på hockey.

Löven ska absolut inte gå upp i SHL. Det kanske skulle gynna oss ekonomiskt, på kort sikt, och det kanske skulle öka intresset för vissa. Men det struntar vi i. Ingenting ska gå bra för Björklöven. De får gärna åka ner i Hockeyettan och sen kan Umeå sitta där med sitt universitet och sina akademiker. Detta ligger i vår natur och bakom det ligger en lång rivalitet, där Lövarna förhoppningsvis känner samma sak om oss.

När Luleåklacken skriker "Hata Skellefteå", svarar vi med "Hata Löven", vilket är total förnedring då vi inte vill dansa med Luleå när de bjuder upp oss. Vi vill dansa mot Björklöven, och så snabbt som möjligt lägga krokben i dansen, så att de inte kan ta sig upp. Ja, det är ju det vi vill. 

Ordet ”hata” är ju ett stark uttryck och egentligen hade det kanske kunnat bytas ut mot ”bu för Björklöven” eller ”dumma Björklöven”, men när man verkligen vill trycka till någon är det rimligt att man använder det kraftfullaste möjliga uttrycket. Kort sagt, vi hatar Löven. Sten-Georg hatar Löven. Pär Mikaelsson avslutade sitt Wall of Fame-tal med orden ”Hata Löven”. Det kanske blir så att Pea Israelsson tatuerar in ”Hata Löven” på höger biceps.

Dessa tre exempel, hanterar nämligen nyanser i språket och förstår sig på rivalitet och supporterskap. De, och många andra, är stolta AIK:are och då ingår det i vårt DNA att vilja att det ska gå bra för AIK och åt skogen för Björklöven. Ni som inte håller med bör svara på dessa frågor:

1. Är det ordet hata som ni vänder er emot?

I så fall har ni fått en hyfsad förklaring här. Vi vill alltså inte att Lövarna ska dö eller drabbas av svåra sjukdomar. Allt vi önskar är bara att det ska gå så dåligt som möjligt för föreningen och laget. Förslagsvis konkurs eller ett fast cementerat bottenlag i någon lägre division. Hata ingår i supporterjargongen, som helt och hållet delas av den andra sidan, även om det garanterat finns dårar där också som inte heller förstår vad rivalitet handlar om. 

2. Är det så att du önskar att Löven ska lyckas gå upp i SHL, för att göra ditt hockeyliv mer spännande?

I så fall är du riktigt illa ute. Då är du inte en fullblodssupporter som enkelt kan visualisera hur det vrider sig i magen bara av tanken på att se det där laget skrinna in på isen och med hjälp av Löven-turen besegra oss. Om så bara i en enda match. Då tror du att du är en sann AIK:are, men det är du inte. Du lider inte. Du vill njuta. Det är inte vad supporterskap handlar om.

Hata Löven!

Kommentarer

  1. Vet en person som har både vi och Löven som favoritlag. Ge mig tips vad jag ska kalla honom?

    SvaraRadera
  2. Jag är ju Umeåbo numera och tyvärr har man arbetskamrater som är Lövare. Nu borde man säga upp sig men man måste ju ha en inkomst.
    Det dom mumlar om är att om de haft publik så skulle det gått bättre. De menar att de är det lag som är mest missgynnat med tomma läktare. Hallå, alla lag är i samma sits.
    De sa i höstas att de borde få släppa in 1000 pers på matcher? Jasså men vad gör Umeå mer lämpligt än andra?
    De gnällde över tuff säsong ekonomiskt och de bidrag de fick var skrattretande. Jo men värva spelare har man råd med.
    De säger att Lövens spelare har domaren mot sig....
    När de värvar in ny spelare varje vecka säger de att det är något som inte påverkar ekonomin. Jo men man var väl konkursdrabbade.
    De säger att skulle cmore inte ge shl lagen skulle vi aldrig spela där? Nähä men av alla lag har väl vi flest egna spelare.
    De säger att det är märkligt att Jacob Andersson inte får mycket speltid. Jo men är man bäst i löven så har man ändå svårt att platsa hos oss. Men jag har inget emot nr 23 som person.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja "slagskott" den som skrev kommentaren om atombomben menar säkert att vi på allvar ska atombomba Umeå. Bäst att du ringer Säpo och varnar dem.

      Radera
  3. Släpp en jävla atombomb över ume. Pisstad med ett jävla pisshockeylag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moget svar. Då skulle ju även Skellefteå få känningar. Just sådana uttryck ni har är rent ut sagt väldigt barnsligt. Troll är vad det är. Du har inte ens ett alias.
      Du menar alltså att man ska släppa atombomb?

      Radera
  4. Haha! Din text gör ju enbart att du bekräftar att ni har en avundsjuka mot umeå/björklöven. Lillebror blev helt plötsligt ännu mer lillebror, haha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Texten handlar om att värna om rivaliteten. Eller menar du att du unnar oss allt gott?

      Radera
  5. Haha! Din text gör ju enbart att du bekräftar att ni har en avundsjuka mot umeå/björklöven. Lillebror blev helt plötsligt ännu mer lillebror, haha :)

    SvaraRadera
  6. Hata Skellefteå! En blek piratkopia av det riktiga AIK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasså men i så fall är kopian bättre än originalet.

      Radera
  7. Kul att denna blogg även uppskattas av Green devils��

    SvaraRadera
  8. Jag har inget emot ramsan hata löven. Jag ställer mig dock frågande till skribentens ton och självutnämnda expertis gällande vem som är rätt sorts supporter fan osv. Kriterierna känns snäva. Självklart "hatar" man som aik-supporter Löven. Att detta dock skulle betyda att man vill att föreningen ska gå i konkurs, försvinna osv har jag dock svårt att ta till mig. Vem ska vi då hata. Nej jag är nog en sån där som gärna skulle uppleva ett riktigt derby igen. Det anser jag inte gör mig till mindre supporter för aik. Jag ser alla matcher, jag mår dåligt - fysiskt och psykist illa vid dåliga förluster. jag har stått på ståplats, jag har haft sittplatsbiljett under många år. Osv. osv. Jag "hatar" löven.

    SvaraRadera
  9. Lite fel att enbart kalla Umeå för "universitets stad" då det även har ett stort pappersbruk (SCA) samt ett stort sågverk (SCA) pluss några andra större industrier så som VOLVO lastvaganar. Att AIK och Björklöven är rivaler ja det är helt natuligt när det handlar om idrott. Så är det även i Piteå där halva Piteå håller på AIK och reseten på Luleå, hatar är ett starkt ord att älska mindre är väl mera humant för hur kul är det att få höra att man hatar en för att man älskar ett vist lag i hockey. Själv jobbat på Piteå Hockeys kansli så jag har fått höra häata PHC av både AIK are och Löven fans. Vi ska vara glada över att vi har lag som är procuktiva och är i toppen av tre ligor, vi bidrar starkt till att uvekla hokeyn i Sverige.

    SvaraRadera
  10. När jag var 4 år fick jag lära mig av mina kusiner att man får hata tre saker. Krig, Hitler och Löven.

    SvaraRadera
  11. Hatar oxå det där gröna skitlaget. Och om nån hakar upp sig på hata löven skiter jag högaktnings fullt i. Jag har det i modersmjölken.

    SvaraRadera
  12. Blev en gång( när löven var i final) tilltalade av en person som tyckte att man ju skulle hålla på löven, det är ju iaf Norrland.
    Min kompis svarade: " har man hatat löven hela sitt liv, kan man inte ställa om för en final"
    Bra sagt tyckte jag!!

    SvaraRadera
  13. Underbar text! Heja Mora!

    SvaraRadera
  14. Bra skrivet! Hatet mot Löven är en del av både vår och Lövens historia som ingen av lagen skulle må bättre utan. För min del vore det ultimata om Löven fastnade i en evig loop av de senaste åren: Topplag i AS, Hybris, dyra värvningar, KK, ettan, ångest, morgonluft, Solkungen, besvikelse, topplag i AS, hybris osv.

    SvaraRadera
  15. Titta på Skellefteå's logga om man tar bort emblemet, vad gömmer sig bakom det? Jo, ett Kanada-löv. Användningen av "Hata Löven" blir då att Ni hatar även er själva. Modo har ju också ett löv i sin logga. Östersund har även ett löv i sin logga så fortsätt gärna att hata alla Löv-lag. Det blir nog bra. Då kan vi andra börja hata alla Marklundare med 6 fingrar på varje hand också. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint inlägg med värdefulla och skarpsynta insikter. Det märks att du kommer från en universitetsstad.

      Radera
    2. Det finns många universitetsstäder i Sverige, Marklund. ;)

      Radera

Skicka en kommentar