Fortsätt till huvudinnehåll

Return of the Doc - Karin Granberg


Hockeyn har länge varit, och till stor del fortfarande är, mansdominerad. 1984 spelade serien som vi idag känner som SDHL sin första säsong och 1987 spelade damkronorna sin första landskamp. AIK väntade väldigt, väldigt länge med att återuppta damhockeyn, så under några år var Karin Granberg, i princip, det enda kvinnliga inslaget i Skellefteå AIK.

2008 blev Karin AIK:s läkare och var med under hela storhetstiden innan hon lämnade 2017. Hon var populär bland spelarna för både sina kunskaper och sitt sprudlande humör. Efter tre års frånvaro är nu Karin Granberg tillbaka, och efter vad bloggen erfar blir det en markant kvalitetshöjning på den medicinska sidan.

Utöver att ha jobbat åt Skellefteå är hon också Petter Granbergs mamma, men har också de senaste åren blivit känd över hela landet, dels som läkare i TV-klassikern Robinson, men framförallt som expert i SVT:s långkörare Fråga doktorn. GM Erik Forssell berättade nöjt för Hockeysverige om den nygamla rekryteringen: ”Hon står för värme och engagemang och bryr sig mycket om spelarna. Hon är dessutom mycket kunnig.”

Hur känns det att vara tillbaka i Skellefteå AIK?
Det känns verkligen jätteroligt! Jag är ödmjukt tacksam över att få frågan igen.

Varför har du valt att återvända?
Jag älskar hockey. Laget och fansen, det vi gör tillsammans. Det har liksom blivit min familj.

Bortsett från människorna (spelarna och fansen), är det något annat du saknat?
Ja, jag har verkligen saknat delaktigheten, värmen och spänningen. Allt det som vi skapar tillsammans.

Vilken arbetsbeskrivning har du?
Jag är dels matchläkare och dels ansvarig läkare för a-laget. AIK har också en läkare som har ansvar för juniorlagen och damerna. Som spindel i det medicinska nätet har vi den fantastiske Mattias Hallberg.

Hur är det att ha sin son i laget?
Först och främst är jag ju stolt mamma, men när jag jobbar är han en i laget. Annars måste du fråga Petter. Det har nog inte alltid varit så roligt för honom att ha med mig på bänken.

Vilket är ditt bästa minne från förra sejouren?
Utan tvekan bussresan hem från SM-guldet i Luleå. Vi möttes av tiotusen glada, sjungande människor utanför arenan. Jag får fortfarande gåshud när jag tänker på det. Det kommer att vara en av de bilderna som jag kommer att få upp på näthinnan på min dödsbädd. Tveklöst. Så mycket gemensam glädje.

Vem är din favoritspelare i AIK genom tiderna, bortsett från dina söner?
Alla grabbar (identiskt svar med Sten-Georg). Men ska jag välja några som sticker ut blir det Jimmie Ericsson, Pierre-Edouard Bellemare och Fredrik Warg. 

Vilken är den vanligaste skadan som du behandlar?
Knän och stukade själar.

Vilken spelare har du behandlat flest gånger?
Det faller under min läkarsekretess.
Bloggen gissar: Jimmie Ericsson och Pontus Petterström.

Hur ser skadeläget ut för Jonathan Berggren och Jacob Olofsson?
Sekretess på den också, men jag bjuder på en tummen upp!

Kommentarer

  1. Tillbaka där hon hör hemma, som en del av världens bästa hockeylag! :)

    SvaraRadera
  2. Hon har även en valp uppkallad efter sig i stamtavlan tillsammans med Jimmie, Bud, Jocke o Möller :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar