Fortsätt till huvudinnehåll

Anders Forsberg - vem var han egentligen?


Vi har haft vår beskärda del av mystiska män som tränare. Robert Barnes har fått mycket utrymme här på bloggen. Christer Abris var en citatmaskin och något av en dåre. Men en som på senare år verkligen sticker ut är Anders Forsberg. Mannen som tog oss till två raka finaler och sparkades bara månader innan SM-guldet 2013.

Brokigare meritlista fick man leta efter; Förbundskapten för svenska landslaget i puckelpist, Förbundskapten för U16 och U17-landslagen i hockey samt Europascout för Ottawa Senators. Alla, inklusive Anders Forsberg själv, blev minst sagt förvånade då samtalet från Lasse Johansson kom.

Och varför kom det samtalet? Just under den här tiden skulle Skellefteå revolutionera svensk hockey. Hela spelsystemet skulle göras om till ett offensivt spel med mycket press över hela banan och stort puckinnehav. Att då välja en rutinerad tränare var uteslutet. Han skulle ha svårt att lämna sina idéer och invanda spelsystemsmönster. Det gällde att hitta någon som kunde hockey och vars personlighet var lite chanstagande. På båda dessa punkter stämde Anders Forsberg in, och att han dessutom haft många av våra unga killar i sina ungdomslandslag gjorde inte saken sämre.

Han kom hit i en perfekt tid och från början kändes han som en supermänniska som kommit hit med världens bästa spelidé. Skicklig i spelet med media och väldigt vältalig och klok. Nu var väl egentligen stora delar av spelidén Lasse Johanssons i samråd med personer från Skellefteå AIK innan Forsberg anlände, men Anders var duktig på att lyfta fram sin del. Det kanske låter väl negativt, för från början älskade vi Anders Forsberg.

Bomben som briserade 4:e februari 2013, var inget som någon kunde ha förutspått. Serieledande guldfavoriten Skellefteå sparkade Anders Forsberg med omedelbar verkan. Han fick 40 minuter på sig att packa sina grejer och dra. Visst hade vi funderat på varför hans kontrakt inte förlängts och visst var det korkat att berätta för spelare att han var klar för Modo till nästa säsong, men det känns som att det fanns mer som låg bakom.

AIK, via ordförande Pär Nordlund, kommunicerade att man såg ett läge att redan nu sjösätta nästa års organisation när Anders Forsberg valt att gå bakom ryggen på föreningen. Bert Robertsson visade uppenbar irritation gentemot Forsberg under en presskonferens året efter, men det måste ha funnits annat. Störde man sig på hans personlighet? Snackade han för mycket om sin roll i det nya spelsystemet? Det är ju ändå så att spelare och tränare  i många år har gjort klart med ny klubb till nästa säsong, och i vissa fall får media nys om det. Vi kontaktade Anders Forsberg och pratade om hans tid i AIK.

Blev du förvånad när Skellefteå hörde av sig? För den stora massan var du tämligen okänd.
Jag blev väldig förvånad när Lasse ringde. Jag hade varken sökt eller visat intresse för att vara head coach i SHL.

Med vilken känsla gick du in i tränarrollen i Skellefteå AIK?
Spänning, glädje och en del frågetecken. Det var en riktigt stor utmaning och jag visste att vi skulle tvingas göra en grym säsong om det skulle fungera med ett nytt spelsystem. Så här i efterhand är det häftigt att ha varit med och lagt grunden till 2010-talets framgångar.

Hur gick snacket kring det nya spelsättet?
Det var massor av frågor och många som var skeptiska till att spela så offensivt. Internt gick det bra, även om de äldre spelarna var lite frågande till att vi började med offensivt spel och inte följde den då gällande normen om "försvar först".

Hur mycket hade du som tränare att säga till om när ni skulle bygga ett lag som passade det här nya systemet?
Jag fick vara med väldigt mycket i den processen i Skellefteå. Jag kom från ett NHL-jobb så jag hade sett eller kände många av de spelarna som vi värvade.

Du kom onekligen till ett dukat bord vad gällde unga, talangfulla spelare. Har du varit med om maken till talangfabrik?
Det var galet bra och en viktig del till att jag tog jobbet. Men det var bra i Modo också, men där var skillnaden att det inte fanns någon Jimmie Ericsson, Jocke Lindström Erik Forssell, Bellemare med flera, som kunde visa vägen.

Vem var den enskilt viktigaste spelaren under din tid?
Jag måste faktiskt räkna upp väldigt många, men följande sticker ut då de var tvungna att vara bra match efter match; Jimmie, Jocke, Bellemare, Forssell, Bud, Möller, Rundblad, Adam Larsson. Men som sagt så är det svårt att inte ta med de allra flesta. Vi hade en fantastisk grupp människor och spelare.

Berätta om de två finalförlusterna.
Den första finalen mot Färjestad var sur att förlora, men samtidigt var det starkt att bara ta sig dit under mitt första år. Mot Brynäs var det katastrof. Hela säsongen blev förstörd och det kändes som vi gav bort guldet. Det var svårt att hantera känslorna, men samtidigt visste vi att det skulle bli ett SM-guld bara vi lyckades behålla spelartruppen till nästa säsong.

Det blev en besk eftersmak för din del. Hur förvånad blev du när du tvingades sluta?
Jag blev förvånad, men där och då förstod jag Skellefteå som tyckte att jag hade svikit klubben.genom att skriva på för Modo.

Vilka skäl angavs och vad tycker du om dessa skäl?
Det blev en onödigt stökig skilsmässa. Men samtidigt förstod jag nyhetsvärdet i det hela. Att få sparken som tränare när ens lag är helt överlägset i SHL skapar ju lite frågor. Sanningen var att jag hade skrivit på för Modo och jag berättade det för tre spelare, då det var dealen mellan mig och dessa då de skrev på för AIK. (Hade lovat att berätta för dem om jag skulle flytta från Skellefteå.)

Vilken relation har du med Bert Robertsson och Lasse Johansson idag?
Inte så mycket kontakt, men vi har pratat en del. Lasse och jag har sett någon match i Finland också.



Kommentarer

  1. Skulle Forsberg fått en medalj eller ej. Bygden är delad. Personligen är jag nöjd med utfallet .

    SvaraRadera

Skicka en kommentar