Fortsätt till huvudinnehåll

SHL - Hockeymördare

SHL - Hockeymördare!

Rop som har skallat i alla SHL-arenor under de senaste åren, och till och med växelsjungits mellan konkurrerande supportergrupper. Jag tror tyvärr inte att det finns en enda klubb som har bemödat sig att försöka förstå sig på vad fansen egentligen menar med dessa kraftfulla utspel. Vi tror inte heller att större delen av hockeypubliken har en aning om vad som menas. De har fullt upp med att torka bort bearnaisesåsen från mungipan och väntar på att bli underhållna. Vi ska därför göra ett försök att förklara vad felet är med hela konceptet SHL och vad både de och framförallt Skellefteå AIK bör förändra. 

Förr i tiden (1921-ungefär 2008) gick folk på hockey för att se hockey. Eller egentligen för att se Skellefteå AIK spela och helst vinna. Man köpte ett matchprogram för att få information och ett par lotter för att stötta föreningen. Naturligtvis ökade vikten av att ha koll på finanserna och i en tid av att världen öppnat sig så har konkurrensen ökat. Allra mest har konkurrensen om publiken ökat. iPads, datorer och TV-abonnemang. Skärmsamhället med alla dess för- och nackdelar är något vi bara får leva med. Men samtidigt vill vi att folk ska gå på matcherna.

2014 startade Svenska Hockeyligan med syftet om att Elitserien (SHL) skulle bli en ännu slagkraftigare produkt. Tjäna mer pengar och vinna marknadsandelar. En del i den satsningen var att likrikta sig ganska mycket. Eller väldigt mycket. Det spelas samma musik, man säljer samma saker i kioskerna. Man tar inte med sig läkare på bortamatcherna utan hemmalagets läkare ansvarar för båda lagen. Saker och ting ska kostnadseffektiviseras så att alla SHL-vännerna ska tjäna ännu mer pengar och höja sitt marknadsvärde. I förhållande till vem och vad?

SHL ägs av klubbarna och där ska alla tycka lika. En lite haltande jämförelse är att förr fanns det ICA-butiker på många olika platser i en kommun, medan det nu finns några gigantiska supermarknader som saknar själ jämfört med de mindre butikerna som ofta hade en egen touch. De större ICA-butikerna är centralstyrda och mer lukrativa. Skillnaden mellan ett hockeylag och ett ICA är ju att ett hockeylag har fans som inte är speciellt intresserade av att AIK ska vara vänner med alla andra lag för att tjäna mer pengar. Själen saknas när allt blir likriktat, precis som i de stora supermarknaderna. Det har blivit svårare att bara gå ut på byn för att handla en liter mjölk. Det har blivit svårare att identifiera sig med sitt hockeylag. Allt för att pengarna ska in.

Allt handlar om att sälja. Ord som marknad, produkt och kund används frekvent och det finns excelark som mäter kundernas mönster. Men jag kan berätta vad det är som egentligen säljer. Att ha ett hockeylag att stå bakom i vått och torrt. Och ingenting stärker gemenskapen i en grupp (föreningen + fansen) lika mycket som att ha en yttre fiende att enas mot. Dessa fiender ska vara våra motståndare som vi ska vilja slita i stycken. Att enas under gemensam SHL-flagg urvattnar den känslan rejält.

Men publiken bidrar till detta. Ni som läser detta har säkert gnällt på att korven var överkokt. Att pausunderhållningen inte var tillräckligt bra. Att det är svårt att hitta en bra parkering. Att det är bekvämare att sitta hemma. Och just bekvämligheten och kraven att hela tiden bli servad är det som AIK slåss mot allra mest. Frågan är inte vad AIK kan göra för dig. Frågan är vad du kan göra för AIK.

I tidningarna har det stått spaltmeter om kritiken mot att SHL vill stänga ligan och om arenakrav och om minimikrav för ekonomin. Det finns säkert bra saker, åtminstone med sista punkten, men det är ju bara toppen på isberget. Förbud mot pyroteknik. Vissa klubbar har regler för tvåpins-flaggornas utformande. North Power fick vid ett tillfälle inte sälja bilskrapor på grund av risken för att de skulle kastas in (AIK backade från det utspelet ganska snabbt). 

Det finns regler om hur många repriser man får visa på jumbotronen. Följer man inte dessa regler får man böter. Centralstyrda situationsrummet fäller hellre än friar, så att ingen i familjen SHL ska bli kränkt. Den enda gemensamma saken på klubbarnas agenda borde att vara att få ihop ett bra avtal med Cmore. I övrigt borde allt samarbete läggas ner. Om inte annat borde AIK göra som Storbritannien (Brexit) och bara lämna hela kartellen.

Det som ska göras för att locka hit fans (inte kunder) är att marknadsföra laget och stämningen på läktaren, som ska dikteras av publiken och inte av en toppmodern ljudanläggning eller en marknadsledande jumbotron. Rekrytera nya soldater på läktaren genom riktade kampanjer mot skolorna och andra ställen där ungdomar samlas. Skänk en lagbild till varje klassrum och skapa profiler av spelarna. Våga sticka ut. Våga balansera på gränsen. 

På läktaren ska det inte vara välkammat, utan råda lynchstämning. Det ska vara obehagligt att möta AIK, att döma AIK, att som supporter åka på bortamatch till Skellefteå. Vi mot världen är budskapet som ska matas och då går det inte att vara en del av en gemenskap. Lägg alla pengar som nu satsas på marknadsföring av diverse kringarrangemang på att värna om de som redan är där och på nästa generation. Medgångsfansen och kostympubliken kommer ändå när det börjar blåsa positiva vindar kring hockeyn. 

För de kommer ändå inte på annat än enstaka matcher så länge som det inte är inne att gå på hockey, så varför lägga pengar på en massa sätt att få dit dem? Bra hockey lockar folk. En stämningsfylld läktare lockar folk. Det ena kommer dessutom att ge det andra. Och där ingår att bryta regler. Bränn av en bengal, ligg på gränsen. Motsatsen till allt vad SHL står för. AIK kommer utåt sett att fördöma det, men innerst inne gnugga händerna åt rubrikerna. 

Det här inlägget blev rörigt och utan riktigt röd tråd, så vi sammanfattar: SHL vill att lagen ska tjäna mer och mer pengar, men vi förstår inte vad de ska ha pengarna till. De likriktar sporten och alla ska vara vänner. Publiken ska helst bestå av slipsar och middagsgäster, då de skrämmer bort riktiga fans genom att sätta upp regler för allt. Sporten räknas i kronor och ören och inte i mål och poäng.

För att komma ifrån detta borde AIK jobba för att skapa intresse för spelarna, laget och stämningen på läktaren. Locka till sig nästa generation fans, kanske anställa en person till detta. Den tjänsten borde gå att kombinera med andra sysslor också. Lämna det välkammade och slätstrukna bakom sig och piska upp en vi mot dom-känsla. Ska man sammanfatta SHL - Hockeymördare med en mening, så är det att marknad och kunder är viktigare än hockeyn och fansen. 

Kommentarer

  1. Välskrivet och jag håller med i varenda stavelse! Skicka till SHLs VD. Inte för att det kommer göra susen, men fler såna här texter kanske kan återupprätta ligans status i framtiden.

    SvaraRadera
  2. Till 100 % helt rätt. Ett led i likriktning är den groko fostrade Hedlund som rapar " vi har fantasktiska domare i shl" när alla har kunnat se hur helvetets dåliga de varit.
    Hedlund, en felrekrytering?
    Sedan att pea och föreningen ( tvingades ?) Accepterade att vi kallad ske är märkligt. Ske, låter som en ostört!!

    SvaraRadera
  3. Jag ringde svt sport och pratade med Katarina hultings producent, det var på -90 talet när det gick att ringa direkt, och förklarade vilka som var AIK, och att jag ansåg att Katarina i sportsändning inte skulle säga Skellefteå, som är en stad, utan AIK. Och hör och häpna, det funkade!!!!

    SvaraRadera
  4. Så bra! Tänkt länge att man borde vända sig till skolor och unga och skapa intresse på riktigt igen!

    SvaraRadera
  5. Mycket bra! Tyckte mig känna igen er beskrivning av SHL, var tvungen kolla och, ja visst, nästan på pricken. Man byter bara ut ordet för den här bokens skurk mot SHL så ser man det tydligt:
    "(SHL) har förstört alla... idylliska förhållanden... slitit sönder de...band...som band samman människorna med deras naturliga ledare och icke kvarlämnat några andra band än det nakna intresset... (SHL) har upplöst den personliga värdigheten... och istället satt den samvetslösa handelsfriheten allena, kränkt den ridderliga hänförelsen... i den egoistiska beräkningens iskalla vatten."
    Vad boken heter? Kommunistiska Manifestet. Av Karl Marx och Friedrich Engels.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar